tirsdag den 21. februar 2017

Drivhus planlægning

I disse dage tæller jeg ned. Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der længes efter foråret nu. Man kan alligevel mærke at det er på vej, når man mærker varmen fra solen. Jeg har så mange projekter i haven som jeg ikke kan vente med at komme igang med. Et af dem er Drivhusene.

Jeg har ryddet lidt op i det store drivhus. Der er rigtigt mange ting derinde nu og de skal ud. Det lille drivhus har jeg i år ikke kunne bruge som opbevaring på grund af fugleinfluenzaen, for på grund af den har det nemlig været beboet af vores høns hele vinteren. Hvis ikke det bliver ændret inden foråret er vi tvunget til at lave en fast hønsegård, for drivhuset skal vi jo bruge til vores planter. Det lille drivhus kommer nok derfor lidt senere igang, men derfor kan man jo altid planlægge.
Min tjekliste for det store drivhus ser således ud:

Forårs klargøring af det store drivhus:
  • Drivhuset tømmes - De store krukker sættes udenfor med bunden i vejret og plastik urtepotterne sættes i garagen. Reolerne sættes også i garagen. Dem skal vi ikke bruge længere.
  • Drivhuset skal vaskes af i brun sæbe indvendigt og udvendigt, for at fjerne eventuelle sygdomme.
  • Højbed bygges og males sort (se tegning længere nede)  
  • Jorden i det store bed skifte. Højbedet fyldes.
  • Der fyldes ny dækbark på som gulv.
  • Tjørnen fældes og buskene mod øst beskæres så der kommer mere lys til planterne i år.


Jeg har lavet et par skitser for at tydeligøre planerne for drivhusene. Flethegnet blev lavet sidste år i det store drivhus, så her er det kun højbedet, der skal etableres. Jeg vil også gerne have malet cafe bordet så det passer til højbedet og drivhuset, men hvis tiden er knap er det ikke så vigtigt lige nu.

Det "Store drivhus" er et 9,9 m2 Magnum fra Halls i entresit grå
Sådan så det store drivhus ud sidste år.


Forårs klargøring af det lille drivhus:
  • Hønsene ud :-)
  • Redekassen og bordet der står derinde nu skal ud.
  • Halmen skal fjernes og evt skrabe lidt af jorden af.
  • Hækken bagved skal beskæres lidt, så man kan komme rundt om uden at stikke sig.
  • Drivhuset skal vaskes af i brun sæbe indvendigt og udvendigt, for at fjerne eventuelle sygdomme. Her er der heldigvis nok ikke meget ukrudt og utøj tilbage.
  • Jorden i bedet har ikke været brugt før, så det skal bare have tilsat lidt struktur. Da jorden er ret sandet lige der.
  • Flethegn laves i syd siden af drivhuset som kant på bedet.
  • Der fyldes dækbark på som gulv.
  • Langt plantebord til chilier bygges i nord siden. Planen er at det skal males sort. ( det bliver nok først senere på sæsonen)

Det lille drivhus er et halls på 6 m2.
Man kan godt mærke at elemterne ikke er så kraftige som på vores andet drivhus.
Har man råd vil jeg klart anbefale at give det ekstra.



Ja det her er også fra sidste år.
Jeg glæder mig som et lille barn til at få dem ud af drivhuset og til at plante i dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar